Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, June 2, 2008

Iran gesa umat Islam 'padamkan' Israel

TEHERAN: Menteri Luar Iran, Manouchehr Mottaki semalam menggesa penduduk Islam seluruh dunia berusaha 'memadamkan' Israel dalam serangan lisan terbaru oleh Teheran terhadap negara Yahudi berkenaan.


"Seperti kata Imam Khomeini, jika setiap penduduk Islam mencurahkan sebaldi air terhadap Israel, Israel akan tenggelam," kata Mottaki pada satu sidang media di Teheran sambil mengingati semula kata-kata yang pernah dikeluarkan pemimpin revolusi Iran, Ayatollah Ruhollah Khomeini.

Presiden Mahmoud Ahmadinejad sebelum ini mencetuskan kemarahan antarabangsa kerana mengulangi serangan beliau terhadap Israel apabila beliau meramalkan negara itu akan musnah dan menyifatkannya sebagai 'mayat berbau' dan seekor 'bangkai tikus'.

Serangan beliau paling diingati ialah pada 2005 apabila beliau juga mengulangi kata-kata Khomeini yang menggesa supaya Israel dihapuskan dari peta.

Mottaki berkata: "Lebih daripada itu regim Zionis akan hancur dari dalam. Hari ini tentangan Islam di wilayah ini menghancurkan legenda regim secara senyap."

Walaupun Ahmadinejad dan komander tentera tertinggi sering meramalkan kemusnahan Israel, serangan seumpama itu daripada kementerian luar adalah sesuatu yang luar biasa.

Iran yang menafikan dakwaan bahawa ia anti-Semitik, sambil menjelaskan Iran mempunyai penduduk Yahudi terbesar di Asia Barat di luar Israel, berkata mereka hanya menentang Zionis.

Ketegangan di antara Iran dan Israel terus meningkat sejak beberapa tahun lalu berikutan usaha nuklear Iran.

Israel satu-satunya kuasa senjata atom di Asia Barat mendakwa Iran cuba membuat senjata nuklear. - AFP

No comments: